Porcelán és kerámia figurák kedvelői

Porcelán és kerámia figurák kedvelői

Tudod-e, milyen vastag az eozin? Gyere, megmutatom!

2021. június 28. - 13Zsuzsanna

Megmondom őszintén, fogalmam sem volt róla, hogy milyen vastag az eozin. Nem is nagyon gondolkodtam rajta, elvonta a figyelmemet a figuragyűjteményem gyarapítása, évekig nem foglalkoztatott az eozin. Néha-néha betértem a márkaboltba, megnézegettem a polcokon levő figurákat és tárgyakat, de akkor nem gyakoroltak rám semmilyen hatást.

A nagy áttörést 2017-ben Pécsett tett pár napos kirándulás hozta el, megnézhettem többek között a Zsolnay Kulturális Negyedben álló Sikorski-házban megtalálható Gyugyi-gyűjtemény – A Zsolnay Aranykora kiállítást.

 
img_8172.JPG

1. kép: Apáti Abt Sándor váza, Zsolnay kiállítás. Saját fotó

 Ott lettem rajongója az eozinnak, - valószínűleg életem során nem fogok hasonló korú és stílusú tárgyat birtokolni, – elkezdtem keresni a pénztárcámnak és izlésemnek megfelelő eozinmázas tárgyakat. Az egyik bolhapiacozás során a földre terített pokrócon pillantottam meg azt a piros csillogást, amire vágytam. Mint kiderült, egy kraklémázas (repesztett) pajzspecsétes vázát találtam (valószínűleg Fekete János terve). Rajtam kívül senkinek sem kellett, mert törött volt, és mint tudjuk, a gyűjtők nem vesznek törött holmit. Az eladó is csalódottan fitymálta saját portékáját, én pedig alku nélkül elfogadtam az ezerötszáz forintos eladási árat. Ez ez első törött eozin tárgyam története.

 eozin_vaza_1.jpg

 2. kép:  Kraklémázas (repesztett) eozin váza, valószínűleg Fekete János terve. Saját fotó, saját tárgy

Azóta persze rákattantam a dologra, és már van pár darab, köztük hibátlanok is, de be kell valljam, én szeretem sérült a tárgyakat, mert a hibák szerintem kiemelik a tökéletességüket.

Hazaérve a váza letisztítása során csodálkoztam rá az eozin mázra, hiszen itt nézhettem meg életemben először az anyagokat és a rétegeloszlásokat; valahol tudat alatt mindig azt hittem, hogy az eozin réteg vastag.

Emiatt gondoltam arra, hogy egy hosszabb írásban összegyűjtöm a tapasztalataimat a témával kapcsolatban.

 

Az eozin jelentése:

 A következőkben tekintsünk át három eozinra használt definíciót. Mind a három leírás hordoz  eltérő iformációkat. Számomra leginkább Katona Imre eozin magyarázata a legérdekesebb és a leginformatívabb, itt a felsorolásban az az ötödik hivatkozásszámú.

Az eozin szó Éos (ejtsd: éosz), a hajnal istennőjének nevéből ered. Eredetileg csak a vörös színű mázat hívták eozinnak, később ez a szó "ráragadt" a többire. Ma leggyakrabban zöldes színű eozint látunk a boltokban. Létezik kék, lila, aranyszínű is. A máz összetétele titkos, csak annyit lehet tudni, hogy kétféle anyagot tartalmaz: (nemes)fémek keverékét (rezet és ezüstöt biztosan), és valamilyen hordozó anyagot. (1)

Eozin: (Kereskedelmi elnevezés). Az edény felületére felvitt fémoldatok (fémgyanta, szappan), melyek a redukáló égetés után fémfényű, irizáló felületet adnak. A redukciós máz egy fajtájának elnevezése. (2)

Eozin: Egy hasonló nevű ruhafestékről nyerte a nevét. E festék por alakban zöldes-fémes színű, oldott állapotban azonban pirossá alakul át, ugyanúgy, mint a lüszterpép, ha nem ón-, hanem ólmos mázra visszük fel, és a hagyományosnál erősebben (kétszer) égetjük redukciós tűzön. A Zsolnayak a többféle lüsztert nevezték eozinnak, az ezzel való díszítést pedig eozinfestésnek. (5)

A szakirodalomban néhol előfordul az eosin írásmód, jelen írásomban az eozin formát használom.

 img_8167.JPG

 3. Kép: Maróti (Rintel) Géza és Sikorsi Tádé: Kacsás kút, Zsolnay kiállítás. Saját fotó

 

Az eozin rövid története:

Az 1899-es év a kerámiaművészet területén nagy meglepetést hozott; a francia művészeti hegemónia helyébe a dán lépett.

A dánok alkalmazták először a jégvirágszerű alakzatot létrehozó titánsókat a mázban. Ez a technikai újítás forradalmasította a századvégi kerámiát; a Zsolnay gyár készítményein csak később, Zsolnay Miklós korszakában (1900-1922) jelent meg.  

1890 körül Európa összes kerámikusait a dán újítások mellett új kerámiai anyagok és új mázak keresése izgatta. (2)

A fémes fényű lüszermázas majolika a középkor keleti művészetében volt használatos, mór, majd a spanyol közvetítéssel Itáliába is elterjedt. A gubbói rubinvörös lüsztermázas díszedények hallatlan népszerűségnek örvendtek. A technika alkalmazása azonban az idők folyamán feledésbe merült. (3)

Folyatott, redukciós tűzben égetett mázakkal Zsolnay is kísérletezett Wartha Vince műegyetemi tanárral, a kiváló kerámiagyűjtővel, íróval, a magyar anyagtechnológiai kutatás világhírű mesterével együtt. Kísérleteiket siker koronázta és Wartha Vincének 1892-ben sikerült előállítania a legszebb piros redukciós mázat. Zsolnayval együtt a görög hajnalpír szóról (eos) eozinnak nevezték el. (2).

Zsolnay Vilmos kezdetben azonban még az evosin kifejezést használta. (3) 

Wartha az eozinkészítés titkát átadta Zsolnaynak, s a következő években Zsolnay tovább fejlesztette az eljárást, váltakozó színhatásban alkalmazta.

A kezdeti eozin még nem fémfényű. Formái a legnemesebb kínai modorú váza és tálformák és magyaros jellegyű apró kulacsok. A fémes csillogás csak helyenként jelenik meg.

Az eozinos edények színe piros.

1892-ben az eozint maratott apró díszítéssel láttal el.

1894-ben megjelent a sárgás és az először türkizes zöld eozin színárnyalat.

1895-től kezdve az eozinos minták sok változata között egyre gyakoribb a nagyobb mintás, perzsa, renaissance (reneszánsz), néha magyaros modorú díszítmény.

1896-ban a Zsolnay alkotások az eozinos minták pazar változatait mutatják. A Milleneum alkalmával bemutatott gazdag edénysorozatban a gyár csaknem teljes mintakincse látható: az apróvirágos, piros eozinos díszedények, a domborműves, alakos ábrázolásokkal díszített vázák, tálak, dobozok, a perzsa, japán modorú minták, a naturalisztikus virágdíszítmények. A Zsolnay műalkotások a kül- és belföldi kiállításokon diadalmenetben vonultak végig.

Az 1897. év újdonsága a kék, a zöld-sárga márványozott eozin és híres festőművészünknek, Pippl-Rónai Józsefnek mintái voltak. A fáradhatatlan, öreg Zsolnay (Vilmos) a kék labradokövet utánzó márványos eozinmázzal kísérletezett, amelyet 1899-ben sikerült előállítania.

A művészek 1899-ben az amerikai Tiffany tompa ragyogású üvegeinek modorában terveztek. Nikelszky Géza perzsa hatás alatt, 1900-ban pedig az angol Walter Crane hatása alatt dolgozott.

1900 után jelent meg a szecesszió térhódításaként, mint a díszedények anyaga, a finomított kőcserép (grés), amelyet Apáti Abt Sándor, Mack Lajos, Nikelszky Géza, Darilek H. Henrik és Sikorszky Tádé, a szecessziós stílus művészi képviselői alkalmaztak a Zsolnay gyárban.

1900. március 23-án meghalt Zsolnay Vilmos. (2)

 
img_8130.JPG

 4. kép. Gyugyi-gyűjtemény – A Zsolnay Aranykora kiállítás. Saját fotó

 

Az eozin máztechnológia:

 Az eozin máz jellemzően zöld színű, ám létezik lila, kék és arany árnyalatban is.

Érdekessége, hogy a színt nem festék okozza, hanem a fénytörés.

Ma ezekre a bevonatokra azt is mondhatnánk, hogy igazi nanobevonatok, mert vastagságuk a látható fény hullámhossz tartományával összevethető, ami a kölcsönhatás eredményeképp irizáló hatást is létrehoz.

A fémlüszteres máztechnika lényege szerint, az előzőleg kiégetett, fényes vagy savval fénytelenített alapmáz felületét agyagos,vasoxidos péppel vonják be. A titkos összetételű, sötét massza, ami kétféle agyagot tartalmaz: színes- és nemesfémek keverékét, valamint annak vivőanyagát. Ez a pép tartalmaz egyéb nehézfémeket is. Az így befestett tárgyakat kiszárítják, zárt égetőtokba (muffolába) helyezve erősen redukáló kemenceatmoszférában égetik. A képződő fémgőzök megtapadnak a máz felületén, ahol ragyogó fémes, színes réteget képeznek, amely láthatóvá válik, ha a kihült cserépről lemossák a kissé összesült festékpasztát. Így válik láthatóvá a jellegzetes eozin máz. Nagyon nehezen reprodukálható, bonyolult, kényes eljárás.

A végén tehát az eozint létrehozó anyag nincs rajta a kész kerámián. A kerámián csak egy különleges fizikai hatás miatt létrejött nagyon vékony színréteg van (úgynevezett fizikai-szín). Ez a színes szappanbuborékhoz vagy olajfolthoz hasonló jelenség.

A réteg vastagsága, mint már említettük, a fény hullámhosszával vethető össze, úgynevezett vékony réteg bevonat. Ez  kísértetiesen hasonlít a ma már sokfelé alkalmazott fémgőzöléses eljáráshoz, ahol különböző tárgyak (üveg, műanyag stb.) felületére visznek fel nanométer vagy vastagabb rétegű fémet (tükrök, reflexiós üvegek, stb.) azzal a különbséggel, hogy míg azok a hideg tárgyfelületén kondenzálnak, addig a mi esetünkben ezek a fémgőzök, mint egy igazi kerámiai dekor beleégnek a felületbe, miáltal mechanikailag sokkal tartósabb bevonatot képeznek. Sorolhatnánk akár ezeket a valóban gyönyörű termékeket a cermet-ek nagy családjába is (cer: ceramic, met: metall komposit). Ma ez már csúcstechnikának számít.

 Noha úgy tudni, hogy tulajdonképpen fémfüggetlen a kialakuló szín, mert a fényinterferencia (részecskeeloszlás ill. rétegvastagság) alakítja a színt (fizikai szín), de azért az sem közömbös, hogy a különböző redukciós fém- ill. fémoxid nanobevonatok milyen fémrács ill. egyéb rácsszerkezeti paraméterekkel rendelkeznek. A nanométernyi vastagságban megjelenő különböző rácsállandók a redukciós állapot függvényében eredményezik a különböző színeffektusokat.

Az eozin máz végső megjelenését azért az alatta levő kerámiai máz tulajdonságai is meghatározzák. Az eozin egy exkluzív megjelenést kölcsönöz.

A rakuzással, eozinos mázzal készült termékek nem étkezési célúak. Mérgező fémtartalmuk kioldódhat, ezért jobbára csak szemet gyönyörködtető díszművek, esztétikai kerámiák készülnek belőlük. (4)

 
img_8230_1.JPG

 5. kép: Váza, Niemeyer Vilmos, Zsolnay kiállítás, saját fotó

 

 Eozin gyártástechnológia képekben:

 Az eozin technikával készülő dísztárgyak alapanyagát és mázát ma is a Zsolnay Porcelánmanufaktúrában állítják elő.

- Agyag, homok és üveg örleményből állítják össze az öntőmasszát, amelyet gipszformákba öntenek, így készül az ún. nyersáru.

- A nyersárut magas hőfokon égetik ki, majd fehér vagy türkiz alapmázzal vonják be attól függően, miként fogják díszíteni. Az alapmázat valamivel alacsonyabb hőfokon égetik az edények felületére.

- A fehér mázas kerámiákból készül a vörös vagy több színnel festett eosin, a türkiz alapmázasakra kék vagy zöld árnyalatok kerülnek.

- Az alapmázra viszik fel a különböző fémeket tartalmazó festékeket, amelyek a régi receptek alapján kizárólag a gyárban készülnek. A festékeket  alacsony tűzön égetik erős redukciós atmosztférában. Az égetés során a festékekből kiredukálódó fémek beleépülnek a meglágyuló alapmázba. A fémtartalmú festékek felviteléhez ballaszt anyagot használnak, amelyet az égetés után lemosnak a felületről és előtűnnek a felhasznált fémekre jellemző szines reflexiók. (6)


img_8268.JPG6. Kép: Az eozin gyártástechnológiája, Pécs, Zsolnay kiállítás. Saját fotó

 

Az eozin rétegvastagsága képekben:

Most pedig lássuk azt az igazi nanobevonatot!

Mint az eozin máztechnológia részben már megismertük,  a színt nem a festék okozza, hanem a fénytörés.

A kerámián csak egy különleges fizikai hatás miatt létrejött nagyon vékony színréteg van, az úgynevezett fizikai-szín, ami a színes szappanbuborékhoz vagy olajfolthoz hasonló jelenség.

A képeket Vertex312 UC optikai mérőgépen készítettük a bejegyzés elején bemutatott sérült repesztett mázas váza törési felületéről százhétszeres nagyításban. A 7. és 8. képet a mérés során készítettük, a képeken a váza elhelyezése látható a mérőgépben.

Célunk csupán az eozin rétegvastagság megmérése volt, semmilyen más paramétert nem vizsgáltunk!


received_4608008152560794.jpeg7. Kép: Vertex312 UC optikai mérőgép az eozin vázával. Saját fotó

 

 a_vertex_alatt.jpg

 8. Kép: Vertex312 UC optikai mérőgép az eozin vázával. Saját fotó

 

A 9. képen láthatjuk a mérőgép által készített mérési eredményt, a mérést százhétszeres nagyítás során végeztük el.

Ezen a tárgyon a kiválasztott mérési felületen az eozinréteg vastagságát az x távolság adja meg, ami 0,0813 µ (mikron).

Egy kis segítség, hogy el tudjuk ezt a mérési eredményt képzelni: a pókfonal vastagsága 0.001 mm (1.0 mikron) körüli. 

A 9. képen a világosabb, porózus felületű anyag a porcelánfajansz anyaga, a sötét, vékony réteg maga az eozin réteg. 

A képeken is látható, hogy az eozin réteg vastagsága a felületen nem egyöntetű, tehát a vékonyabb és vastagabb rétegek változatosan fordulnak elő. Ez függ a felület kialakításától, valamint a formától is.


3_2.jpg9. Kép: A rétegvastagság mérési eredménye. Saját fotó

 

A 10. és 11. képket huszonhétszeres nagyításban készítettük. Mind a két képen jól látszik, hogy a repeszett felületen is eloszlik az eozin máz, tehát a repesztett textúra nem teljes eozin tartalmú.

 4.jpg

 10. Kép: A repesztett felület eozin bevonódása, első fotó. Saját kép

 


5.jpg

11. kép: A repesztett felület eozin bevonódása, második fotó. Saját kép

 

Hivatkozások listája: 

1. http://www.vilaglex.hu/Lexikon/Html/Fajansz.htm

2. Pataky Dénesné: A Zsolnay kerámia (Muzeumi füzetek) 1962

3. Romváry Ferenc: Zsolnay

4. https://docplayer.hu/1181958-Ceramic-center-2010-05-19.html 

5. Katona Imre: Zsolnay szemtől szemben

6. Zsolnay kiállítás fülszövege, Pécs

 

Köszönöm szépen, hogy velem tartottatok ebben a témában is, a következő bejegyzésemmel az alapmázas gyűjteményemet szeretném bemutatni.

A bejegyzés trackback címe:

https://porcelankeramiafigurak.blog.hu/api/trackback/id/tr1816607226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása