Porcelán és kerámia figurák kedvelői

Porcelán és kerámia figurák kedvelői

Lonkay Antal keramikus, formatervező, szobrászművész, grafikus

2022. március 25. - 13Zsuzsanna

Talán hat éve vettem a neten az első Lonkay figurámat. A Zsolnay gyárban készült, és sajnos az egyik szőlőfürt is hiányzik róla, de meg kellett szereznem, mert ez a figura szerintem nem egy szokványos darab, nagyon érdekes a női alak testtartása és akcifejezése. Örömmel láttam, hogy szignózott, és boldog sóhajjal raktam be a vitrinbe, hogy na, már ilyenem is van.

Aztán 2020-ban a lomis piacon találtam ugyanebből a figurából egy hibátlan darabot. A szüretelő arcfestése egy kicsit finomabb, de az arcán levő mázpötty ad neki egy kis boszorkányos beütést. Kevés szüretelős témát feldolgozó porcelánfigura készült, ezért én megbecsülök minden darabot. Nem tudtam hova tenni se a tervezőt (Lonkay A.), se ezeket a kissé esetlen, elnagyolt figurákat, de ezen felül nem foglalkoztam tovább velük.

 

20220325_124129.jpg

1. kép: Lonkay Antal: Szüretelő nő, Zsolnay porcelán, tulajdonos: Pethő Zsuzsanna

Aztán 2022 márciusának egyik vasárnapján megkaparintottam a lomisban ezt a fehér csodát. Először meg se akartam kérdezni az árát, mert már messziről láttam, hogy nem egy szokványos, sorozatgyártott darabról van szó. Az eladó ajánlatát hallva nagyon megörültem, és alku nélkül hoztam el a hófehér festetlen matyó táncospárt.

Sajnos nem szignózott a figura, a neten keresgéltem a tervezőjét. Egy forrást találtam, ahol ezt a Zsolnay figurát Lonkay Antal terveként említik, emiatt nem vagyok teljesen biztos a dolgomban, tovább folytatom a kutakodást, és frissíteni fogom a bejegyzést, ha találok esetleg más adatot, de addig Lonkay terveként fogom kezelni a matyó párost.

 20220325_124453.jpg

2. kép: Matyó táncosok, Zsolnay porcelán, tulajdonos: Pethő Zsuzsanna

A kompozíció nagyobb méretű, 9 cm x 16,5 cm-es alapzaton áll, magassága 26 cm.

Ezután kezdtem el a neten kutakodni a tervező után, és be kell vallanom, nagyon kevés dolgot találtam Lonkay Antal életéről és munkásságáról. Ezen nagyon csodálkozom, hiszen mind a porcelán és mind a grafikai munkái hatalmas tehetségről árulkodnak, és azt is meg kell említenem, hogy Gorka Géza pályatársa és munkatársa is volt.

Rövid életéről a lentiekben olvashatjátok az összefoglalómat, emlékezzünk meg együtt erről a nagyon tehetséges tervezőről!

 20220325_124212.jpg

3. kép: Lonkay Antal szignó, kép tulajdonos: Pethő Zsuzsanna

 

Lonkay Antal (1904-1955) keramikus, formatervező, szobrászművész, grafikus.

 Középiskolai tanulmányait Munkácson végezte, majd az Országos Magyar Iparművészeti Iskola kerámia szakára járt 1919-1923 között. Tanárai Orbán Antal és Ligeti Miklós voltak.


lonkay_portre_kep.png

4. kép: Lonkay Antal portréja, forrás: (1)

1923-ban a verőcei Kermos Rt.-nél helyezkedett el, és lett az üzem művészeti vezetője. (1)

1925-ben  A Keramos „agyagipargyár” kiállít az Országos Magyar Iparművészeti Társulat Jubiláris Karácsonyi Kiállításán (a kereskedelemügyi miniszter iparművészeti érmét nyerik el Gorka Gézával közösen). (2)

 Az 1927-es tulajdonváltás miatt Gorka Gézával kivált a cégtől és saját műhelyt alapított Tree Rozes néven. (1)

1929-ben Amerikába ment, ahol kerámiával, szobrászattal és plakáttervezéssel foglalkozott. Hazatérte után műtermében főként plakátokat tervezett. (Többek között Stühmernek, lásd 5. kép, Zizi plakát).

 

lonkay_grafika.jpg

5. kép: Stühmer Zizi plakát, Lonkay Antal terve, forrás: (4)

 

A Zsolnay gyár 1936-ban, a Drasche gyár 1937-ben több tervét megvásárolta és nagy mennyiségben gyártotta. (1)

A Drasche gyár a keramikusszakmában elismert Lonkay Antaltól vásárolt kisplasztikai modelleket pedig 1941-től külön sorozatként Kolibri néven kivitelezték. (5)

 20220325_133034.jpg

6. kép: Kolibri gyártmányű őzike, kép tulajdonos: Pethő Zsuzsanna

 
20220325_133045.jpg

7. kép: Kolibri jelzés, kép tulajdonos: Pethő Zsuzsanna

 

A Herendi Porcelángyár is megemlíti, mint általa foglalkoztatott tervező művészt. (3)

Ha lenne a tulajdonodban Lonkay porcelánfigura, és lenne kedves a bemutatására, szeretettel várunk a Porcelán és kerámia figurák kedvelői facebook csoportban!

 

Felhasznált forrás, irodalom:

  1. https://budapestaukcio.hu/lonkay-antal/festo
  2. https://gorkageza.hu/biography
  3. https://herend.com/a-20-szazad-termei-1
  4. https://muzeumantikvarium.hu/item/zizi---stuhmer
  5. https://www.artmagazin.hu/articles/archivum/180d2dcd08635ebaa72cea3d290ca6cb

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://porcelankeramiafigurak.blog.hu/api/trackback/id/tr9217789464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása